mandag 6. oktober 2014

Kanskje Kommer Kongen...?

Knutsen & Ludviksen har noen helt fantastiske tekster. Denne låta fikk en ny renessanse i forbindelse med tv-serien "Hver gang vi møtes". Ikonet Anne Grethe Preus hadde en fantastisk tolkning eller for å komme med et ordspill som relaterer teksten til dagens produkt, innpakning.

Av og til, ikke for å trekke en Preus-låt inn, men av og til må jeg bare være litt frempå. Jeg har blitt fortalt det. Gaute du må være på hugget og vise hva du kan. Jeg gjør så godt jeg kan. Det vifter ingen fane over mitt hode at jeg lager ting i skinn og lær. Følgelig må jeg være mer frempå. I andre settinger klarer jeg meg relativt greit.

Til sakens kjerne: en venn, en god venn, åpnet restaurant i Oslo i sommer. Et fantastisk sted med en helt rå atmosfære. Enkelt og rent med interiørmessige detaljer jeg omtrent dånte av. Hørtes litt feminit ut, men jeg har sansen for detaljer og her var det mange av dem! Alt fra bordene, via lampeoppheng til sofaenes puteløsninger. Ren nytelse! Min venn kaller seg "vaktmester" og har en finger med i det meste slik at alt blir bra. Han har også sans for detaljer. Denne dagen skulle han feste noen skinn-lapper som uttrekks-mekanisme for skuffene. Mitt hjerte blør! Jeg av alle kunne ha laget dem til han. Og når jeg får vite prisen han har betalt for dem, blir jeg nesten som en seig reke. Blodpris!! Det ene tar det andre og jeg nevner at jeg pusler med slike ting og viser noen bilder av det jeg har gjort. Han gir meg annerkjennende blikk. Med ett er jeg som en stolt hummer!

Noen dager senere er jeg der igjen, på denne praktfulle restaurant. Og da slår deg meg; "faen heller, jeg kan lage noen omslag for menyene!!" På mitt lille verksted har jeg det jeg trenger med unntak av ringmekanismen. En god venninne hiver seg på dette prosjektet og er detektiv. Vi finner en leverandør og vi finner plutselig en annen vi knytter kontakt med. At denne holder til i "Oslo-veldig-mange" bekymrer oss lite. Vi drar opp og har en samtale med en dame som er til å – ja nettopp – spise opp. Og prosjektet er i gang!

Nå noen uker senere, er jeg ferdig med 3 modeller. Hadde vært fett da om de sa ja til en. Og hvem vet, kanskje en dag er det Kongen som kommer og blar i den...

 ENKEL MØREBRUN MED KALVEFOR




Ringmekanismen er festet med Chicago-skrue
Sømmene er lagt samme vei rundt hele mappen med dobbelsøm i hjørnene





LYS BRUN, TYKT LÆR MED KALVEFOR

Denne modellen er sydd i et lær som er 2,7 mm tykt og er foret med tynt kalveskinn. Også her er det brukt Chicago-skruer til å fetse ringmekanismen. Sømmene er lagt samme vei rundt hele for å få et rent preg. Videre har jeg stivet opp sidene og ryggen med et mellomlegg av papp slik at den står selv.









TREVERK & LÆR

Gjenbruk er bra! En gammel skillevegg har blitt til veggene på denne permen, mens jeg har brukt et relativt tykt lær som rygg. Også her er det et tynt okselær på innsiden av ryggen.








Felles for alle permene er at jeg har benyttet en 4-rings mekanisme da jeg mener dette gjør innholdet, altså arkene mer delikate over tid. Delikat i den forstand at arkene ikke brettes så lett, samt at de får et mer solid inntrykk. 



Alle modellene er for salg, og jeg kan naturligvis tilpasse dem efter individuelle behov.

Pris på forespørsel!

Alt skinn og lær er fra C. Hemsen.
Sømmene er som alltid håndsydd.

Foto & Lay-out har jeg nok en gang stått for selv. 


2 kommentarer:

  1. Hei! Kom ved en tilfeldighet inn på bloggen din, så en fantastisk retro stol du hadde trukket i nytt skinn/lær. hva tar du for en slik jobb? og hvor kjapt kan noe sånt gjøres?
    Mvh Camilla

    SvarSlett
  2. Hei Camilla.

    Send meg mail på gautesform@gmail.com

    Mvh Gaute

    SvarSlett