lørdag 30. august 2014

Walk Right In -Sit Right Down


Dr. Hook hadde på 70-tallet mang en hit. Og dette var kanskje en av de mest populære. Den gang da så jeg vel ikke på denne cowboy-hatt bærende mannen med lapp for øyet med andre øyne enn at jeg synes han var litt "odd". Altså litt annerledes. Men da på en sånn annerledes måte at jeg ikke var veldig begeistret for ham. Ikke var jeg nevneverdig begeistret for Kizz heller. Og de var iallefall "odd". Ja faktisk på grensen til "odd jarle..."

Selv synes jeg mye av det som har skjedd rundt Holmenkoll-bakken har vært relativt "odd jarle". Ombygging. Vindskjerming. Krangling om hvem som vet best basert på meteorologiske undersøkelser – nordmenn eller utlendinger.
Dagens bakke ble bygget på noen prinsipper noen synes var best. Og det var en prosess som tok tid. Det er en hoppbakke der nå. De hopper i den. Den har vindseil på sidene. Og det er som ved de fleste andre norske idrettsarenaer – usedvanlig lite mennesker som bivåner aktiviteten. Skjønt når våre fremste langrennsutøvere som Bjørgen, Johaug og Skofterud for å nevne en trio på kvinnesiden og Johnsrud Sundby, Pettersen og Rønning på herresiden, måler krefter med de beste fra utlandet, da kommer nordmenn til Kollen. Men de kommer ikke for å se hopp...

Hva Arne Tidemand Ruud i sin tid var inspirert av, vet ikke jeg. Men at et blikk hadde skjenet i retning dette praktfulle idrettsmonumentet ved Besserudtjernet tar jeg for givet. Stolen er fra 1959 og på den tiden var Holmenkollen en vakker hoppbakke. At stolen er vakker og et betydningsfullt ikon innen norsk design generelt og møbeldesign spesielt, ble tilfulle bekreftet ved at Holmenkollen var et av trekkplastrene ved utstillingen "Norwegian Icon". Denne utstillingen ble vist i Oslo, New York og Tokyo med Blomquist og Fuglen som iscenesettere.

I et tidligere innlegg skrev jeg om stolen Holmenkollen. Og det er om stolen Holmenkollen dette innlegget også skal handle om. Men nå om stolen Holmenkollen efter en ombygging. Min Holmenkollen efter at jeg har byget den om. I motsetning til det arkitektene som bygget om hoppbakken gjorde, har jeg beholdt rammen, og kun skiftet ham.

Stolen jeg i sin tid fikk tak i var benyttet som klorematte for en katt. Barn hadde herjet i den. Læret var ødelagt efter det jeg vil definere som vanskjøtsel. HELT "ODD JARLE!!"
Dette gav meg en utfordring basert på at det var en ufullstendig lærmal. Men det var jo bare å skride til verket...

Det er lenge siden jeg fikk tak i stolen. Det er lenge siden jeg begynte på prosessen. Men jeg fikk plutselig vondter og ble syk. En operasjon var uungåerlig. Og da satt jeg et mål. Som kjent heter det at "vannet knuser ikke stenen ved makt, men ved stadig å dryppe!" Med det som parole startet jeg dette nøysommerlige arbeidet med å gjenskape min Holmenkollen.

Lim, lær, kniver, papp, tape, kontaktpapir, blyant, passer, transportør med mer fylte arbeidsbenken sammen med de ødelagte delene den orginale stolen bestod av. Maler ble laget. Lær kjøpt. Og så var det bare å sette i gang.

Det tok tid dette arbeidet. Smerter og sykdom gjorde sitt til at jeg ikke orket mer enn maks 1,5 time ad gangen. Det var mye som skulle gjøres. Og alt skulle være klart innen 25. august 2014. Da hadde jeg fått time for operasjon.

Å gå inn i hver enkelt lille detalj er ikke sentralt. Det viktige er at jeg ble ferdig og stolen er klar for at noen, som Dr. Hook synger, kan "walk right in – sit right down!" Og med det ble låta plutselig en sentral låt i mitt liv! Med dem som bærer navnet Odd Jarle har jeg kun en ting å si: navn skjemmer ingen!

Jeg lar bildene tale for seg:
En ren nytelse. Sett deg ned, juster vinkelen med hendelen med et lett grep!





Et skarpt øye ser at det er en knapp for oppheng av nakkepute. Syes på bestilling efter ønske.

Alle sting er håndsydd og ligger i samme vinkel.

Rent og delikat på baksiden.


Takk til Janecke Aarnæs for støtte på mange områder og moralsk oppmuntring!
Takk til Camilla!
Takk til Snups! Jeg kom i mål til slutt!
Takk til Heidi for kunstnerisk oppmuntring!
Og Hjertelig Takk til Helene! At ting tar tid gjør at arbeidet blir bra!

C. Hemsen har levert kvalitetslær - som alltid!! Takk!

Stolen blir efter planen en del av auksjonen "Norwegian Icons" som Blomquist vil avholde i oktober/ november 2014. Ønsker du den før den tid - ta kontakt! Pris på forespørsel!












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar